Dlaczego latawiec lata? W największym skrócie dlatego, że ciśnienie pod nim jest większe niż ciśnienie nad nim. Ta różnica ciśnień wynika z tego, że pęd powietrza opływa go z góry i z dołu z różną prędkością.

Struga powietrza „natrafiając” na latawiec rozdziela się. Gdy latawiec znajduje się pod odpowiednim kątem (to tzw. kąt natarcia), struga, która opływa go wzdłuż górnej powierzchni porusza się szybciej, a wzdłuż dolnej wolniej. To powoduje, ze nad latawcem jest niższe ciśnienie, a pod nim wyższe. To powoduje, że latawiec zaczyna się unosić. Jeżeli tak jest, dlaczego nie unosi się w nieskończoność ? Bo w dół ciągnie go siła grawitacji. Czym latawiec cięższy, tym ma ona większe znaczenie. Jeżeli unosi jakąś aparaturę badawczą, „zły” wpływ siły grawitacji można nadrobić zwiększając powierzchnię „skrzydła”. Ale i tutaj trzeba znać umiar. Czym większe skrzydło, tym cięższy latawiec, tym mocniejsza (a więc także cięższa) musi być linka, która go przytrzymuje. Duże latawce w zasadzie nie startują z rozbiegu, a do tego by puszczać je „z ręki” potrzeba dużego wiatru.

A co z ogonem? Latawce potrafią bez nich latać, ale w przypadku płaskich latawców ogon jest bardzo pomocny. Choć powoduje że latawiec jest cięższy, a to oznacza, ze na pewno wolniej będzie się wznosił i niżej latał, ogon utrudnia niepożądane obroty i kołysanie latawca wokół którejś z jego osi. Obroty są problemem szczególnie dla mniejszych latawców, które są bardzo podatne na zmieniający się wiatr. W skrócie, ogon zwiększa stabilność. Zresztą to akurat możecie sprawdzić sami.

latawiec

Gdy latawiec w końcu się uniesie… zaczyna się zabawa. Można ścigać się który poleci wyżej, który szybciej się wzniesie czy w końcu który dłużej utrzyma się w powietrzu. Jest jednak kilka reguł co do których puszczając latawce trzeba bezwzględnie się stosować. Nigdy nie wolno puszczać latawców w pobliżu linii wysokiego (jakiegokolwiek) napięcia, a także w pobliżu lotnisk, wysokich anten czy urwisk. Nie wolno tego robić także w pobliżu dróg publicznych. Lepiej (dla latawca) by w pobliżu nie było drzew. Pod żadnym pozorem nie wolno puszczać latawców w czasie burzy lub tuż przed nią. Może to grozić śmiertelnym niebezpieczeństwem, bo w wysoko latający obiekt może uderzyć błyskawica. I jeszcze jedno. Gdy latawiec jest duży, a wiatr silny, lepiej uważać z puszczaniem latawców. Latawiec bez problemu może przewrócić człowieka, a nawet go unieść. Jak ktoś nie wierzy, niech w Internecie wyszuka takie dyscypliny sportu jak kitejumping, kiteboarding czy buggykiting.

A na koniec kilka rekordów. W sierpniu 1919 roku, w Niemczech padł rekord wysokości lotu latawcem – 9740 metrów. Najdłuższy latawiec miał 1034 metry, największy miał powierzchnię 553 m2, a najszybszy poruszał się z prędkością 193 km/h. Najdłużej w powietrzu latawiec znajdował się 180 godzin.

> Tutaj mój materiał wideo o puszczaniu latawców:

Zapraszam na profil FB.com/NaukaToLubie (kliknij TUTAJ). To miejsce w którym staram się na bieżąco informować o nowościach i ciekawostkach ze świata nauki i technologii.