Gry online dają więcej niż tylko rozrywkę. Czy warto je wpisać do CV?


Łącz przyjemne z pożytecznym – zdaniem naukowców gry online mogą zwiększyć szanse na sukces w pracy i nauce. Wpływają na rozwój umiejętności miękkich, kluczowych dla inżynierów czy specjalistów IT.
Spis treści
Hobby i kariera
Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu Surrey (we współpracy z Game Academy Ltd) postanowili sprawdzić, jak zainteresowania zawodowe przekładają się na wybór gier online. W swojej pracy szukali odpowiedzi na pytanie, czy konkretne branże można połączyć z poszczególnymi typami gier online. Chcieli też ustalić, czy hobby wspiera karierę zawodową lub ułatwia planowanie przyszłej drogi zawodowej oraz w jaki sposób się to dzieje.
To może Cię zainteresować: Niebezpieczne znajomości z sieci – czy wiesz, kiedy zareagować?
Jakie korzyści dają nam gry online? Wnioski z badania
W ramach badania obserwacji poddano zachowania ponad 16 tys. graczy. Naukowcy przeanalizowali 800 najczęściej wybieranych gier na jednej z popularnych platform streamingowych. W analizie uwzględnili tylko tych graczy, w przypadku których mieli dostęp do informacji o płci oraz o wykonywanym zawodzie.
Okazuje się, że można zauważyć zależność między wyborem gry online, a pracą. Z badania wyniknęło, że:
- informatycy i inżynierowie najchętniej wybierali tzw. platformowe gry logiczne (np. puzzle),
- inżynierowie często wybierali też gry strategiczne,
- osoby na stanowiskach kierowniczych interesowały fabularne gry akcji,
- kobiety wolały gry jednoosobowe,
- mężczyźni najchętniej wybierali wieloosobowe „strzelanki”.

Gry online a kompetencje miękkie
Zdaniem naukowców kompetencje miękkie, zdobywane poza pracą, są cenne. Czynności, które z pozoru wydają się wyłącznie służyć rozrywce, wspierają rozwój zawodowy. Co ważne, nie tylko dorosłych, ale też uczniów i studentów. Jak? Gry logiczne zauważalnie poprawiają umiejętności przestrzenne gracza. Rozgrywki typowo strategiczne pozwalają umiejętniej rozwiązywać problemy. Z kolei fabularne gry pełne akcji pozwalają doskonalić się w kierunku organizacyjnym i planistycznym.
– Nasze badanie pokazuje, że doświadczenia związane z grami online należy podkreślać i brać pod uwagę, gdyż nabyte w ich czasie kompetencje mogą zauważalnie pomóc w rozwijaniu się na danym stanowisku.
komentuje dr Anna-Stiina Wallinheimo, główna autorka badania
Źródło: www.naukawpolsce.pl