Chcą zbudować hybrydowe silniki rakietowe, a my dorzucamy swoją cegiełkę

A. Ochman
27.12.2021
Przewidywany czas: 2 min

Rakietowe Koło Naukowo – Techniczne „Invenio” jest jednym z beneficjentów grantów przyznawanych przez Fundację Nauka. To Lubię. Łączy uczniów zainteresowanych techniką i pasjonujących się technologiami rakietowymi. Pierwszym projektem koła jest budowa dwóch hybrydowych silników rakietowych. Na styczeń zaplanowano test statyczny pierwszego z nich.

Granty Fundacji Nauka. To Lubię

Koło, które łączy młodych pasjonatów

Organizacja działa od niedawna. Koło powstało w czerwcu przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie. Łączy nie tylko uczniów placówki, ale również pasjonatów technologii kosmicznych i rakietowych ze szkół średnich w całej Polsce. Na ten moment zrzesza ok. 90 członków. Wśród nich są laureaci i finaliści licznych konkursów.

Rakietowe Koło Naukowo – Techniczne „Invenio” stawia sobie za cel przede wszystkim tworzenie jego członkom przyjaznej przestrzeni do rozwijania swoich zainteresowań i realizacji projektów naukowych. Tak duża liczba sympatyków pozwala tworzyć interdyscyplinarne zespoły. Nie brakuje też pomysłów na wspólne działania. Pierwszym takim przedsięwzięciem jest budowa dwóch hybrydowych silników rakietowych, zdolnych do wyniesienia rakiet budowanych w ramach drugiego projektu – „Orlik”.

„Bieli3K” i „Bieli10K”

Dwa silniki to dobrze przemyślany ruch. Pierwszy – „Bieli3K” – ma pomóc zlokalizować wszelkie potencjalne wady konstrukcji. Umożliwi też przeprowadzanie testów statycznych z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa. Sprawdzono już podzespoły silnika. Test statyczny sprzętu zaplanowano na styczeń 2022 roku.

Drugi silnik – „Bieli10K” – będzie ulepszoną wersją pierwszego urządzenia i zostanie dostosowany do wymogów międzynarodowych konkursów European Rocketry Challenge i Spaceport America Cup. Będzie też stanowił podstawę rakiety „Orlik”, którą koło zamierza wystawić w obu wymienionych konkursach. Silnik „Bieli10K” ma być zoptymalizowany pod względem wydajności i masy, co pozwoli wykorzystać go jako jednostkę napędową do rakiety „Orlik”. Finalizacja tej części projektu planowana jest na 2025 rok.

BieliK
Mat. prasowe

W planach jest jeszcze „BieLiQ”

Młody zespół jest wyjątkowo ambitny. Koło w dalekosiężnych planach ma budowę pierwszego, polskiego, funkcjonalnego silnika rakietowego na paliwo ciekłe „BieLiQ”. Napęd miałby być sterowanego przez komputer pokładowy, obsługujący algorytmy aktywnej kontroli wektora ciągu silnika. Rakieta wyposażona w taki silnik mogłaby realizować loty na wysokość ponad 40 kilometrów.

Wsparcie od Nauka. To Lubię

Fundacja Nauka. To Lubię z założenia pomaga uzdolnionym uczniom. Chcemy wspierać polską młodzieży w rozwijaniu talentów. Wierzymy, że dzięki swoim pomysłom są w stanie zmieniać świat. Z przyjemnością udzieliliśmy wsparcia grantowego dla Rakietowego Koła Naukowo –Technicznego „Invenio”, na sfinansowanie części kosztów budowy dwóch hybrydowych silników rakietowych. Było to możliwe m.in. dzięki Mecenasom Nauka. To Lubię.

Granty Fundacji Nauka. To Lubię
Zobacz również

Podcasty NTL