Czasami w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania trzeba spojrzeć w nieoczywistym kierunku. Podobny ruch (ponad 100 lat temu!) wykonali planiści w dużych miastach, kiedy to szukając szybkiej i efektywnej metody transportu, w warunkach coraz ciaśniej rozmieszczonej infrastruktury na ziemi, odpowiedź znaleźli… pod ziemią.
Tak powstawało metro
Tak powstało metro, którego budowa niesie za sobą — oprócz dość wysokich kosztów — konieczność zapanowania nad tonami stali i betonu, metrami gruntu nad głową i metrami sześciennymi wody podziemnej. Właściwa konstrukcja tuneli, zapewnienie bezpieczeństwa dla pasażerów i budowniczych oraz kontrola działania całego skomplikowanego systemu nie byłyby możliwe bez inżynierów geotechników, takich jak Jakub Sidor.
Jakub, kolejny bohater serii „Zawód inżynier”, realizowanej we współpracy z RocketJobs.pl, wyjaśni Wam, jak zapanować nad topografią podziemnych tuneli, opowie czym jest monitoring geotechniczny, a także zdradzi, ile parametrów podlega analizie podczas sprawdzania poprawności działania warszawskiego metra — jak dotąd jedynego metra w Polsce. Brzmi ciekawie? Zapraszamy do oglądania.
Zobacz też: Praca dla LENIWYCH? – praca automatyka i robotyka | gość: Maciej Cader PIAP