{"id":2965,"date":"2021-02-23T23:31:58","date_gmt":"2021-02-23T22:31:58","guid":{"rendered":"http:\/\/www.naukatolubie.pl\/?p=2965"},"modified":"2021-02-23T23:31:58","modified_gmt":"2021-02-23T22:31:58","slug":"raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","title":{"rendered":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych"},"content":{"rendered":"

M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.<\/strong><\/p>\n

\n

Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z du\u017cych miast.<\/p>\n

Zgodnie z raportem, ankietowani kupuj\u0105c ubrania w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi. 90 proc. nie sprawdza, czy ubrania maj\u0105 certyfikaty gwarantuj\u0105ce poszanowanie postulat\u00f3w mody etycznej (np. godnych warunk\u00f3w pracy i wynagrodzenia pracownikom), 57 proc. nie interesuj\u0105 certyfikaty mody ekologicznej (np. odzie\u017c szyta z odnawialnych materia\u0142\u00f3w). Trzy pi\u0105te m\u0142odych konsument\u00f3w zadeklarowa\u0142o, \u017ce nie zna marek odzie\u017cowych, kt\u00f3re tworz\u0105 ubrania w spos\u00f3b \u201ezr\u00f3wnowa\u017cony\u201d.<\/p>\n

Najwa\u017cniejsze dla konsument\u00f3w s\u0105: cena (93,8 proc.), marka (51,5 proc.) i trendy modowe (50,8 proc.). Na podj\u0119cie decyzji o zakupie w mniejszym stopniu wp\u0142ywaj\u0105 kraj pochodzenia produktu (8,5 proc.), certyfikaty (6,9 proc.), reklama (6,9 proc.) oraz jako\u015b\u0107 (6,9 proc.).<\/p>\n

M\u0142odzi konsumenci decyduj\u0105 si\u0119 na zakup odzie\u017cy g\u0142\u00f3wnie dlatego, \u017ce chc\u0105 mie\u0107 co\u015b nowego w szafie (60 proc.) i zu\u017cyli posiadane ju\u017c ubrania (53,8 proc); chc\u0105 te\u017c wykorzysta\u0107 promocje i przeceny.<\/p>\n

Respondenci s\u0105 raczej \u015bwiadomi (42,3 proc.) lub w pe\u0142ni \u015bwiadomi (32,3 proc.), \u017ce produkcja odzie\u017cy wp\u0142ywa negatywnie na \u015brodowisko naturalne. 9,2 proc. przebadanych ocenia, \u017ce produkcja odzie\u017cy zdecydowanie nie ma wp\u0142ywu na \u015brodowisko naturalne.<\/p>\n

Konsumenci wiedz\u0105, jakimi cechami powinien charakteryzowa\u0107 si\u0119 produkt wytworzony w ekologiczny spos\u00f3b \u2013 wskazywali odpowiedzi: mo\u017cliwo\u015b\u0107 ponownego przetworzenia (78,5 proc.), bezpiecze\u0144stwo dla \u015brodowiska (77,7 proc.), opakowanie nadaj\u0105ce si\u0119 do recyklingu (67,7 proc.). Zdaniem ponad po\u0142owy ankietowanych zakup futer i ubra\u0144 wyprodukowanych ze sk\u00f3ry naturalnej jest nieetyczny.<\/p>\n

\u201eZ punktu widzenia konsument\u00f3w proces produkcji odzie\u017cy nie jest czynnikiem w znacznym stopniu wp\u0142ywaj\u0105cym na ich procesy zakupowe. Obrazuje to niew\u0105tpliwie, i\u017c konsumenci pomimo pewnej \u015bwiadomo\u015bci ekologicznej i wiedzy w tym temacie bardzo cz\u0119sto wykazuj\u0105 si\u0119 swego rodzaju konformizmem lub ignorancj\u0105 w przeprowadzanych przez nich procesach zakupowych\u201d \u2013 stwierdzaj\u0105 autorki raportu.<\/p>\n

Wnioskuj\u0105 te\u017c, \u017ce ankietowani nie zdaj\u0105 sobie sprawy, \u017ce ich wybory konsumenckie maj\u0105 wp\u0142yw na przestrzeganie przez marki standard\u00f3w bezpiecze\u0144stwa w fabrykach, wyp\u0142acania godziwego wynagrodzenia pracownikom.<\/p>\n

\u201eOdpowiedzialny konsument modowy to taki, kt\u00f3ry my\u015bli nie tylko o sobie, ale te\u017c o innych. To osoba maj\u0105ca wiedz\u0119 i \u015bwiadomo\u015b\u0107, sk\u0105d pochodz\u0105 materia\u0142y, z kt\u00f3rych uszyte s\u0105 ubrania, kto te ubrania uszy\u0142 oraz jak d\u0142ug\u0105 drog\u0119 przeby\u0142y, zanim trafi\u0142y na przys\u0142owiow\u0105 p\u00f3\u0142k\u0119 sklepow\u0105. W byciu takim konsumentem pomaga znajomo\u015b\u0107 certyfikat\u00f3w oraz czytanie informacji na metkach\u201d \u2013 pisz\u0105 autorki i zwracaj\u0105 uwag\u0119, \u017ce poliester, nylon i inne w\u0142\u00f3kna syntetyczne stanowi\u0105 oko\u0142o 60 proc. materia\u0142\u00f3w, z kt\u00f3rych szyte s\u0105 ubrania.<\/p>\n

Raport \u201e\u015awiadomo\u015b\u0107 etyczna i ekologiczna m\u0142odych konsument\u00f3w marek modowych\u201d powsta\u0142 w ramach dzia\u0142alno\u015bci Ko\u0142a Naukowego Wielokierunkowej Indywidualnej \u015acie\u017cki Edukacyjnej UEK. (PAP)<\/p>\n

autor: Beata Ko\u0142odziej<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z […]<\/p>\n","protected":false},"author":17,"featured_media":2966,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"sync_status":"","episode_type":"audio","audio_file":"","castos_file_data":"","podmotor_file_id":"","cover_image":"","cover_image_id":"","duration":"","filesize":"","filesize_raw":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"yoast_head":"\nRaport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"pl_PL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Nauka To Lubi\u0119\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2021-02-23T22:31:58+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/02\/jumpstory-download20210223-223130.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1280\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"851\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Redakcja NTL\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Napisane przez\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Redakcja NTL\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Szacowany czas czytania\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuty\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\"},\"author\":{\"name\":\"Redakcja NTL\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/person\/82d8ff15bd09ca2f821ad8e5ddefee64\"},\"headline\":\"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych\",\"datePublished\":\"2021-02-23T22:31:58+00:00\",\"dateModified\":\"2021-02-23T22:31:58+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\"},\"wordCount\":515,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization\"},\"articleSection\":[\"Aktualno\u015bci\"],\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\",\"url\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\",\"name\":\"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#website\"},\"datePublished\":\"2021-02-23T22:31:58+00:00\",\"dateModified\":\"2021-02-23T22:31:58+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Aktualno\u015bci\",\"item\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/kategoria\/aktualnosci\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/\",\"name\":\"Nauka To Lubi\u0119\",\"description\":\"Oficjalna strona Fundacji Nauka. To Lubi\u0119\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"pl-PL\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization\",\"name\":\"Nauka To Lubi\u0119\",\"url\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/10\/logo-ntl.svg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/10\/logo-ntl.svg\",\"width\":541,\"height\":194,\"caption\":\"Nauka To Lubi\u0119\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\"}},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/person\/82d8ff15bd09ca2f821ad8e5ddefee64\",\"name\":\"Redakcja NTL\",\"url\":\"https:\/\/naukatolubie.pl\/author\/redakcja\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","og_locale":"pl_PL","og_type":"article","og_title":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119","og_description":"M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z […]","og_url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","og_site_name":"Nauka To Lubi\u0119","article_published_time":"2021-02-23T22:31:58+00:00","og_image":[{"width":1280,"height":851,"url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/02\/jumpstory-download20210223-223130.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Redakcja NTL","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Napisane przez":"Redakcja NTL","Szacowany czas czytania":"3 minuty"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/"},"author":{"name":"Redakcja NTL","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/person\/82d8ff15bd09ca2f821ad8e5ddefee64"},"headline":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych","datePublished":"2021-02-23T22:31:58+00:00","dateModified":"2021-02-23T22:31:58+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/"},"wordCount":515,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization"},"articleSection":["Aktualno\u015bci"],"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","name":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych – Nauka To Lubi\u0119","isPartOf":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#website"},"datePublished":"2021-02-23T22:31:58+00:00","dateModified":"2021-02-23T22:31:58+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#breadcrumb"},"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/naukatolubie.pl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Aktualno\u015bci","item":"https:\/\/naukatolubie.pl\/kategoria\/aktualnosci\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#website","url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/","name":"Nauka To Lubi\u0119","description":"Oficjalna strona Fundacji Nauka. To Lubi\u0119","publisher":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/naukatolubie.pl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"pl-PL"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#organization","name":"Nauka To Lubi\u0119","url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/10\/logo-ntl.svg","contentUrl":"https:\/\/naukatolubie.pl\/app\/uploads\/2021\/10\/logo-ntl.svg","width":541,"height":194,"caption":"Nauka To Lubi\u0119"},"image":{"@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/logo\/image\/"}},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/naukatolubie.pl\/#\/schema\/person\/82d8ff15bd09ca2f821ad8e5ddefee64","name":"Redakcja NTL","url":"https:\/\/naukatolubie.pl\/author\/redakcja\/"}]}},"amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2965"}],"collection":[{"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/17"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2965"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2965\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2967,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2965\/revisions\/2967"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2966"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2965"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2965"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/naukatolubie.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2965"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}