{"id":2965,"date":"2021-02-23T23:31:58","date_gmt":"2021-02-23T22:31:58","guid":{"rendered":"http:\/\/www.naukatolubie.pl\/?p=2965"},"modified":"2021-02-23T23:31:58","modified_gmt":"2021-02-23T22:31:58","slug":"raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/naukatolubie.pl\/raport-aspekty-etyczne-i-ekologiczne-malo-interesuja-konsumentow-marek-modowych\/","title":{"rendered":"Raport: aspekty etyczne i ekologiczne ma\u0142o interesuj\u0105 konsument\u00f3w marek modowych"},"content":{"rendered":"
M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.<\/strong><\/p>\n Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z du\u017cych miast.<\/p>\n Zgodnie z raportem, ankietowani kupuj\u0105c ubrania w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi. 90 proc. nie sprawdza, czy ubrania maj\u0105 certyfikaty gwarantuj\u0105ce poszanowanie postulat\u00f3w mody etycznej (np. godnych warunk\u00f3w pracy i wynagrodzenia pracownikom), 57 proc. nie interesuj\u0105 certyfikaty mody ekologicznej (np. odzie\u017c szyta z odnawialnych materia\u0142\u00f3w). Trzy pi\u0105te m\u0142odych konsument\u00f3w zadeklarowa\u0142o, \u017ce nie zna marek odzie\u017cowych, kt\u00f3re tworz\u0105 ubrania w spos\u00f3b \u201ezr\u00f3wnowa\u017cony\u201d.<\/p>\n Najwa\u017cniejsze dla konsument\u00f3w s\u0105: cena (93,8 proc.), marka (51,5 proc.) i trendy modowe (50,8 proc.). Na podj\u0119cie decyzji o zakupie w mniejszym stopniu wp\u0142ywaj\u0105 kraj pochodzenia produktu (8,5 proc.), certyfikaty (6,9 proc.), reklama (6,9 proc.) oraz jako\u015b\u0107 (6,9 proc.).<\/p>\n M\u0142odzi konsumenci decyduj\u0105 si\u0119 na zakup odzie\u017cy g\u0142\u00f3wnie dlatego, \u017ce chc\u0105 mie\u0107 co\u015b nowego w szafie (60 proc.) i zu\u017cyli posiadane ju\u017c ubrania (53,8 proc); chc\u0105 te\u017c wykorzysta\u0107 promocje i przeceny.<\/p>\n Respondenci s\u0105 raczej \u015bwiadomi (42,3 proc.) lub w pe\u0142ni \u015bwiadomi (32,3 proc.), \u017ce produkcja odzie\u017cy wp\u0142ywa negatywnie na \u015brodowisko naturalne. 9,2 proc. przebadanych ocenia, \u017ce produkcja odzie\u017cy zdecydowanie nie ma wp\u0142ywu na \u015brodowisko naturalne.<\/p>\n Konsumenci wiedz\u0105, jakimi cechami powinien charakteryzowa\u0107 si\u0119 produkt wytworzony w ekologiczny spos\u00f3b \u2013 wskazywali odpowiedzi: mo\u017cliwo\u015b\u0107 ponownego przetworzenia (78,5 proc.), bezpiecze\u0144stwo dla \u015brodowiska (77,7 proc.), opakowanie nadaj\u0105ce si\u0119 do recyklingu (67,7 proc.). Zdaniem ponad po\u0142owy ankietowanych zakup futer i ubra\u0144 wyprodukowanych ze sk\u00f3ry naturalnej jest nieetyczny.<\/p>\n \u201eZ punktu widzenia konsument\u00f3w proces produkcji odzie\u017cy nie jest czynnikiem w znacznym stopniu wp\u0142ywaj\u0105cym na ich procesy zakupowe. Obrazuje to niew\u0105tpliwie, i\u017c konsumenci pomimo pewnej \u015bwiadomo\u015bci ekologicznej i wiedzy w tym temacie bardzo cz\u0119sto wykazuj\u0105 si\u0119 swego rodzaju konformizmem lub ignorancj\u0105 w przeprowadzanych przez nich procesach zakupowych\u201d \u2013 stwierdzaj\u0105 autorki raportu.<\/p>\n Wnioskuj\u0105 te\u017c, \u017ce ankietowani nie zdaj\u0105 sobie sprawy, \u017ce ich wybory konsumenckie maj\u0105 wp\u0142yw na przestrzeganie przez marki standard\u00f3w bezpiecze\u0144stwa w fabrykach, wyp\u0142acania godziwego wynagrodzenia pracownikom.<\/p>\n \u201eOdpowiedzialny konsument modowy to taki, kt\u00f3ry my\u015bli nie tylko o sobie, ale te\u017c o innych. To osoba maj\u0105ca wiedz\u0119 i \u015bwiadomo\u015b\u0107, sk\u0105d pochodz\u0105 materia\u0142y, z kt\u00f3rych uszyte s\u0105 ubrania, kto te ubrania uszy\u0142 oraz jak d\u0142ug\u0105 drog\u0119 przeby\u0142y, zanim trafi\u0142y na przys\u0142owiow\u0105 p\u00f3\u0142k\u0119 sklepow\u0105. W byciu takim konsumentem pomaga znajomo\u015b\u0107 certyfikat\u00f3w oraz czytanie informacji na metkach\u201d \u2013 pisz\u0105 autorki i zwracaj\u0105 uwag\u0119, \u017ce poliester, nylon i inne w\u0142\u00f3kna syntetyczne stanowi\u0105 oko\u0142o 60 proc. materia\u0142\u00f3w, z kt\u00f3rych szyte s\u0105 ubrania.<\/p>\n Raport \u201e\u015awiadomo\u015b\u0107 etyczna i ekologiczna m\u0142odych konsument\u00f3w marek modowych\u201d powsta\u0142 w ramach dzia\u0142alno\u015bci Ko\u0142a Naukowego Wielokierunkowej Indywidualnej \u015acie\u017cki Edukacyjnej UEK. (PAP)<\/p>\n autor: Beata Ko\u0142odziej<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" M\u0142odzi konsumenci marek modowych w nieznacznym stopniu kieruj\u0105 si\u0119 aspektami etycznymi i ekologicznymi przy zakupie; s\u0105 jednak \u015bwiadomi, \u017ce produkcja odzie\u017cy negatywnie wp\u0142ywa na \u015brodowisko \u2013 wynika z raportu studentek Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autorki, Kamila i Kinga Pierzcha\u0142a, przeprowadzi\u0142y badanie na pr\u00f3bie 130 os\u00f3b w wieku od 18 do 30 lat, w wi\u0119kszo\u015bci z […]<\/p>\n","protected":false},"author":17,"featured_media":2966,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"sync_status":"","episode_type":"audio","audio_file":"","castos_file_data":"","podmotor_file_id":"","cover_image":"","cover_image_id":"","duration":"","filesize":"","filesize_raw":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"yoast_head":"\n